Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie jest trwałym elementem środowiska ciepłowniczego w Polsce.
IGCP funkcjonuje w oparciu o Ustawę o izbach gospodarczych i z tej racji jej działalność prowadzona jest w dwóch wymiarach: reprezentowania interesów członków oraz integrowania środowiska podmiotów związanych z ciepłownictwem i organizowania ich samorządowej aktywności.
Przedsiębiorstwa ciepłownicze funkcjonują w gwałtownie zmieniającym się otoczeniu gospodarczym, w którym zasadniczemu przeobrażeniu ulegają sposoby działalności i formy jej prowadzenia. Kształtowany jest rynek ciepła, pojawiają się nowe podmioty w nim uczestniczące i nowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstw.
W tych dynamicznych przekształceniach wyraźna staje sie konieczność funkcjonowania silnego reprezentanta interesów środowiska ciepłowniczego, zdolnego do wpływania na projekty zmian i sposoby ich wdrażania, tak aby sprzyjały one rozwojowi przedsiębiorstw i w efekcie służyły właściwemu zaspokajaniu potrzeb społeczeństwa. Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie powinna stać się w najblższym czasie ośrodkiem tego rodzaju silnego lobbingu nakierowanego na budowanie nowoczesnego ciepłownictwa w Polsce.
Izba musi wspomagać swoich czlonków w rozwiązywaniu bieżących problemów oraz konstruowaniu długofalowych strategii rozwoju. Zadanie to złozone i trudne, tym bardziej, że do Izby należą przedsiębiorstwa bardzo zróżnicowane i posiadające różnorodne problemy. Podstawowym sposobem rozwiązywania tych kwestii może być rozbudzenie samorządowej aktywności przedsiębiorstw, zbudowanie form sprawnego przekazywania informacji i doświadczeń, ukształtowanie tradycji współpracy pomiędzy członkami Izby i innymi podmiotami związanymi z ciepłownictwem.
Mając na względzie warunki rozwoju Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie w następujący sposób formułujemy jej misje:
Służymy rozwojowi ciepłownictwa w Polsce Ogólne sformułowanie misji skonkretyzowano określając dwa cele nadrzędne Izby: Wyznaczamy kształt nowoczesnego ciepłownictwa w Polsce oraz integrujemy zróżnicowane przedsiębiorstwa ciepłownicze i wspieramy ich rozwój w interesie społeczeństwa.
Pierwszy cel ma wyrażać trwałe aspiracje Izby jako podmiotu aktywnie wpływającego na kształt ciepłownictwa w Polsce, drugi jest wyrazem dążeń Izby do stanowienia atrakcyjnej płaszczyzny samorządowej aktywności przedsiębiorstw ciepłowniczych.
Strategiczne cele Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie wynikają z jej misji oraz celów nadrzędnych. Cele te sformułowano w sześciu podstawowych obszarach przypisanych dwóm poziomom organizacji – Centrali w Warszawie i oddziałów regionalnych.
Biuro Izby w Warszawie
Budowanie standardów ciepłownictwa:
- projektowanie regulacji prawnych sprzyjających rozwojowi ciepłownictwa w interesie odbiorców;
- określanie standardów technicznych i ekonomicznych funkcjonowania przedsiębiorstw z uwzględnieniem wymogów Unii Europejskiej;
- budowanie modeli zarządzania systemami ciepłowniczymi;
- formułowanie wzorców planów zaopatrzenia w ciepło, stanowiących część planów energetycznych gmin;
- inne przedsięwzięcia projektowe i badawcze;
Reprezentowanie członków Izby – lobbing:
- zbudowanie wysokiej pozycji Izby poprzez działania promocyjne i Public Relations
- zbudowanie sprawnych kanałów komunikacyjnych z organami państwowymi, samorządowymi, społecznymi, innymi instytucjami;
- zapewnienie uczestnictwa Izby we wszystkich działaniach legislacyjnych i innych wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorstw ciepłowniczych
- zabezpieczenie skutecznego wyrażania opinii przez Izbę (zgodnie z ustawą o izbach gospodarczych);
- sprawne formułowanie wystąpień Izby;
Organizowanie systemu informacyjnego:
- prowadzenie banku informacji o ciepłownictwie i przedsiębiorstwach ciepłowniczych;
- prowadzenie działalności wydawniczej;
- wspólpraca z zagranicą;
- organizowanie miedzynarodowego kongresu ciepłownictwa;
- inne działania.
Oddziały regionalne
Prowadzenie działalności edukacyjnej:
- organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów;
- organizowanie szkoleń;
- prowadzenie działalności przez komisje tematyczne;
- organizowanie form bezpośredniej wymiany doświadczeń przez przedsiębiorstwa;
- organizowanie wystaw, targów, konkursów, itp.;
- inne przedsięwzięcia.
Integrowanie środowiska:
- podejmowanie przedsięwzięć edukacyjnych, sportowych, turystycznych, towarzyskich i innych mających na celu integrację środowiska;
- budowanie różnorodnych form współpracy i kontaktów przedsiębiorstw ciepłowniczych;
- rozwijanie współpracy z podmiotami nie będącymi członkami Izby
Udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów przedsiębiorstw ciepłowniczych:
- konsultowanie problemów zgłoszonych przez przedsiębiorstwa;
- organizowanie prac związanych z rozstrzyganiem problemów dotyczących wielu przedsiębiorstw;
- organizowanie sprawnego przepływu informacji o rozwiązaniach mających wpływ na bieżące funkcjonowanie przedsiębiorstw;
- inne działania.
Cele strategiczne mają być osiągane poprzez realizacje konkretnie określonych planów i programów działania. Dla każdego obszaru strategicznego określono zakres takich planów rocznych, programów działań ciągłych i doraźnych, a także przedsięwzięć specjalnych (np. planów promocji).
W realizacji planów i programów działania muszą być zaangażowane różne podmioty: członkowie Izby, jej Rada i Zarząd, pracownicy Izby, eksperci, instytucje naukowe, firmy doradcze, firmy świadczące usługi promocyjne i inne instytucje. Organizacje współdziałania tych podmiotów określono w zasadach organizacji Izby oraz zasadach gospodarki finansowej.